Biztos, hogy nem szokványos dolog egy filmkritikát a magyar filmkritikusok kritikájával kezdeni, de egy olyan jelenségről szeretnék most a bevezetőben röviden írni, ami túlmutat az épp aktuális Marvel mozin, csak egyszerűen most telt be a pohár nálam.
A filmpremierek ugyebár kis hazánkban csütörtökön vannak, a premier előtti vetítések pedig szerda estére esnek. Az egyszeri halandó, a legtöbb esetben a munka/család/hobbi mellett esetleg csak péntek este, vagy a hétvégén jut el a moziba. Ebben a helyzetben elég zavaró, hogy vársz egy filmet, de csütörtök reggel a budira ülve, az elektronikus újságokat "kinyitva" már ömlenek rád a filmkritikák, hisz a kedves profi kollégák a V.I.P. jeggyel már beülhettek a szupertitkos premiervetítésre. Az esetek nagy többségében ezt a privilégiumot pedig arra használják, hogy szinte kivétel nélkül lehúznak minden alkotást. Legyen szó a világ legnevesebb filmstúdióiról, a legkreatívabb forgatókönyvírókról, a fél városnyi visual effect szakértőről, a (valószínűleg) megérdemelten világhírű színészekről, a kicsiny országunk éves nemzeti össztermékét meghaladó büdzsékről, a magyar újságíró-és bloggerközösség elitje csak annyit tud kipréselni magából, hogy "hát ez jó szar volt, többet vártunk" vagy esetleg "jobb lett volna, ha...".
A két napja debütált Fantasztikus Négyes az átlagosnál is lesújtóbb kritikákat kapott, olyannyira, hogy ezzel párhuzamba állíthatóan már a vetítésnél lebőgött a kasszáknál. Feltételezve azt, hogy ez a két dolog összefüggésben lehet,a forgalmazók és a moziüzemeltetők helyébe én annyira nem szórogatnám az ingyenjegyeket ennek a hálátlan közönségnek.
A most mozikba került reboot ugyanis, bár korántsem nevezhető egy kiemelkedő filmnek a Marvel adaptációi közül, azért mégis azt mondom, hogy igazságtalanul húzták le sokan.
Persze én is nagy filmdroid vagyok, így tisztában vagyok a film elkészítését hátráltató tényezőkkel:
1. A 20 th Century Fox a Marvel világának egy kis szeletét birtokolja jogilag (igen, persze, rajongóként én is ezerszer átkoztam el a pillanatot mikor a legnagyobb képregény birodalom örökségét így szétdarabolták, de ez van), és így a stúdiónak gyakorlatilag pusztán ennek a jogi bökkenőnek köszönhetően kellett valamit kezdenie az F4 franchise-al ebben az évben, különben 2016-tól már újra a Disneyhez került volna vissza a cucc. Ezt elkerülendő, ihlethiányos állapotban "összecsaptak" egy flmet, ez valamennyire látszik is rajta.
2. Josh Trenk rendező és a stúdió, valamint a stábtagok közti rossz viszony sok ideig a "cinematic boulvar" kedvenc témáját szolgáltatta a közelmúltban, és ez, ha nem is látható módon, de érezhető a végeredményen.
3. A Fantasztikus Négyes az első szuperhőscsapat, vagy ha úgy tetszik, család a képregények historikájában. Ha valaki ismeri a rendszerváltás környékén megjelent képregényeket (vagy esetleg az eredetieket), akkor tudhatja, hogy az F4-et a többi szuperhőstörténethez képest magában hordozott egyfajta infantilis bájt, ha úgy tetszik ez volt a védjgye. A 2005-ös, első filmadaptáció ezt remekül átmentette a képregénylapokról a filmvászonra, azonban valami miatt ez nagyon nem tetszett sem a kritikusoknak, sem a közönségnek (én viszont épp ezt szerettem benne). A mostani újraindításnál valamiféle korszellemnek vagy megfelelési kényszernek köszönhetően épp ezt akarták kiküszöbölni egy komorabb, felnőttesebb hangvétellel. Ez azonban magát az F4 lelkét nyírta ki. Arról nem is beszélve, hogy a humorbombákat eléggé szűken mérték ebben az alkotásban, ami viszont nagyon hiányzott neki.
Ezek ellenére ez egy tökéletesen nézhető mozi, amolyan popcornos-szórakoztató-kikapcsoló fajta. Ha nem élnénk olyan információbőségben, mint amilyenben élünk, valószínűleg sokkal kevesebb negatív prekoncepcióval ülnénk be erre a filmre.A ismert karakterek kissé átértelmezett eredettörténete például kifejezetten szórakoztató volt (bár, mikor a közvélemény tudomást szerzett róla, hogy az új Fáklya afro-amerikai lesz, akkor máris kikészültek, pedig egy képkockát sem láthattak ekkor még belőle, amit én a nyitottság teljes hiányának tudtam be, és a sztoriban végül egész jó magyarázatot kapott a dolog...).
Reed karaktere a garázsban kísérletező kisgyerektől a gyakorlati kvantumfizika határait feszegető kutatóállomásig például nem csak magának a figurának, hanem az egész sztorinak egy nagyon jó keretet ad.
A legjobban mégis Doom átszabása sikerült, annak ellenére, hogy ez rugaszkodott el legjobban az eredetitől. Az antiszociális meg nem értett zseniből szupergonosszá avanzsáló Victor Von Doom számomra sokkal hihetőbb volt a jelenlegi formájában.
"Kővé Vált" Ben pedig minden eddiginél monumentálisabbra és félelmetesebbre sikerült, így azért lehetett érezni a karaktere súlyát-pedig a film jó részében az egyik legjelentéktelenebb figura volt.
Bár a szűk másfél órába belezsúfolt történetből én is szívesen néznék meg egy rendezői változatot, mert sok helyen hiányérzetem volt, azért a záró képsorok mégiscsak egy folytatást feltételeznek...én minden szépségével és gyengeségével együtt adnék az újraindított franchise-nak egy új esélyt, ettől pedig csak abban az esetben tekintenék el, ha a jogok visszaszállnának az eredeti tulajdonoshoz, és a Fantasztikus Négyes becsatornázódna az egyre bővülő MCU világába...