3M

egy látensértelmiségi alibigitáros forradalmár megmondásai

Hip-Hop underground körkép- NITRO a házban!

2015. június 22. 17:47 - fehersolyom

Beszélgetőpartnerünk Nitro, a 2HZKZT és a Soap City Squad MC-je. Kis kelet magyarországi hip-hop kitekintés:

 nitro1.jpg

  • Benne vagy a hazai hip-hop undergroundban 15 éve. Akkor ez tényleg egy underground műfaj volt itthon, most viszont a magyar hip-hop előtérbe került. Hip-Hop zenekarok a headlinerek a fesztiválok nagyszínpadain. Ezt a 15 éves fejlődést te hogyan élted meg, hogyan láttad belülről?
  • Az underground vonal még mindig nagyon erős a hip-hopon belül. Itt elsősorban az oldschool felállásra gondolok, ahogyan azt a Beastie Boys is megénekelte: 1 DJ and 3 MC. Az élőzenés hip-hop még akkor nem is volt Magyarországon jellemző. De elrepült az idő, jelenleg ebből a szempontból a ’90es évek Amerikáját éljük meg. A magyar fiatalok most már magyar hip-hopon nőnek fel, nem úgy, mint korábban, mikor külföldi előadók másolt kazijaival bombáztuk egymást. Az első hazai hip-hop amit én akkor halottam az a Mega Sound System volt, talán ’93-ban. Akkor még nem volt ennek táptalaja itthon, nagy segítség volt, hogy Döglégy Zolee annak idején megcsinálta azt a hazai rap formációt, ami egy az egyben vette le a külföldi hip hop életérzést. Illetve az Animal Cannibals a FILA Rap Jam keretein belül terett adott a hazai underground előadóknak.
  • Debrecen ebből a szempontból egy masszív és jó táptalaj volt. Én Hajdúszoboszlóról, a Soap City-ből jöttem, de soha nem felejtem el hogy a debreceni hip-hop közeg befogadott. Egyébként a cívisváros ma is erős hip-hop vonalon. De azért sokat változott a közeg, mióta trendibb lett a rapzene. A DJ és a breakes szorul leginkább háttérbe. Most már a writerek sem olyan tökösek, régen telenyomták a vonatokat az utcákat, de most már ez is visszaszorult, mert nagyon súlyos börtönbüntetés jár érte. Most mindenki beatmaker vagy MC akar lenni. Az a régi mag, aki ezt elkezdte a ’90es évek elején, azok 30-as 40-es korosztályba tartoznak, vagy családapák és abbahagyták az egészet, vagy benne maradtak és talán kissé bele is savanyodtak. De ezek ellenére Debrecennek nagyon jó elismertsége van országos szinten is hip-hop körökben. Az öregiskolás értékek megmaradtak, még most is van RH party, ami egy jó választóvíz. Az internet nagy teret nyitott a szoba MC-k elé, de ha valaki felmegy egy RH színpadra, ott a gőzölt bükkfafejű cívis metality-s debreceni közönség még mindig megizzasztja az embert. Ott nem nagyon van simogatás….Az RH egy legenda, a mai napig. Sok tehetség van, párat kiemelnék, akiket ismerek: SLA, Hírwevők, Keleti Membrán…bennük van spiritusz, remélem lesz kitartásuk és szerencséjük.Van, aki pozitívan éli meg, hogy a hip hop most szárnyal itthon, de van, akit rosszul érint. Más stílusok képviselői például nem értik, hogy mit keresnek a magyarázós hülyegyerekek a nagyszínpadon, mikor ők sokkal képzettebbek zeneileg. De hip-hop körökben is vannak olyan vélemények, hogy „na a kifordulós barmok eladták magukat, és már nem is olyanok mint régen…”. Ez hozzáállás kérdése. Van, aki kompromisszumokat köt, van, aki pedig a saját stílusával próbál előre törni. Ezek a headliner zenekarok, mint pl a Hősök, Halott Pénz, Punnany Massif vagy Majka- mondjuk ő igazán sosem tartozott a hip-hop közegbe-igazából profi session zenészekkel játszanak együtt, a MC-k pedig tolják a szöveget. Mindezekre megy rá egy nagyon dallamos férfi vagy női vokál. Szerintem ez az ami megfogja az embereket. Dallamosabb, emészthetőbb az egész. Most ezt a világot éljük, és bár Magyarországon jellemző a „dögöljön meg a szomszéd tehene felfogás” de ezt inkább el kellene fogadni, és nem savazni kéne a jelenséget.

 

  • A klasszikus hip-hop vonalhoz képest valóban nagyon más a mai mainstream előadók zenei világa. Én nem is nevezném vegytisztán hip-hopnak. Más stílusokból átemeltek zenei elemeket. Ez a magyar hip-hopnak az evolúciója. Ez a folyamat amerikában a ’90-es évek közepéig lezajlott. Magyarországon ez kimaradt, vagyis csak most lett belőle valami. Ez egy 15-20 év fáziskésés….
  • Jó kérdés… gondolom elsősorban a Limp Bizkit-es rap-rock vonalra gondolsz. Ez nálunk egy két tiszavirág életű próbálkozáson túl nem nagyon volt jellemző, de igazából nem tudom megválaszolni azt, hogy miért alakult így… Magyarország hagyományosan egy rockos ország, de igazából, ha megnézel egy tehetségkutatót vagy bármit, akkor nem nagyon látsz egyediséget a produkciókban. De nem tudom hogy a hazai zenei kultúra miért tart ott, ahol…talán a magyarok kevésbé muzikálisak mint más népek? A lengyeleknél például még a szocializmus idején is nagyon komoly jazz kultúra volt…az ottani zenészek munkásságából a mai napig táplálkznak. De nagyon fogós kérdés amit feltettél, nem nagyon tudok rá jó választ. Az emberek azt eszik, amit a szájukba adnak, mindenféle stílusban. Persze ha valaki a zenéből él, és sokat keres akkor biztos jó neki, hogy nem kell reggel felkelni és 8ra bemenni egy irodába. ÉN IS EZT AKAROM GYEREKEK!!!:D. De azért figyelni kell arra, hogy a stílus megmaradjon. MI nem dőlünk be senkinek, inkább dőljenek be mások nekünk. A 2HZKZT el mi is elindítottuk a élőzenés dolgot –kiegészültünk egy dobossal és egy basszerossal- de ettől függetlenül nem változott sokat a dolog. A saját dolgainkkal szeretnénk előrébb lépni. Lehet női vokált beletenni vagy bármi, nem ezzel van a baj- Ott a probléma, hogy sok helyen session zenészek vannak. De egy zenekar akkor működik igazán ha inkább barátok alkotják, és egyfelé húz a szekér.
  • A magyar hip-hop legismertebb előadói Ganxta Zolee, Dopeman, Majka. A nagy többség számára ők a magyar hip hop csúcsa, velük azonosítják a műfajt. Az ő szerepüket hogyan látod?
  • A ’90es években Ganxta Zolee volt az underground hip-hop legnagyobb céltáblája. De Zolee egy igazi túlélő. Mindig igazodik a trendekhez, de ő ezt nagyon jól csinálja, úgyhogy innen is üzenem, hogy Csók Zolee bácsi. Mostanra Zolee munkásságában rendszeresen megjelennek az underground hip-hop előadók közreműködőként. Siska Finucchi, Funktasztikus, satöbbi. Szerintem tök jó, hogy így megszűntek ezek az underground-mainstream határok. Azzal viszont nem értek egyet, hogy az ózdi hős (Majka) állandóan arról beszél, hogy neki hány lájkja van a közösségi médiában. Nem lehet ebben mérni a sikert. Mégsem ismeri el őt a hip-hop közeg. Megírta a Belehalok című számot, ami az ország slágere lett, de ha valaki beírja a ’tube-ra hogy „hip-hop instrumental piano” akkor a legelső találat lesz, a Belehalok alapja, ami egyébként egy bolgár srác feltöltése. Nem akarom a Majkát savazni, neki biztos jobb cipője meg karórája van, mint nekem, de ő discokban haknizik, nekem meg igazi hip-hop közönségem van, és ez sokkal többet jelent. Objektív zenefelhasználóként én így látom…
  • Ganxta Zolee egy amerikai stílusú média-túlélő figurát testesít meg. Majka a szegény sorból jött, de meggazdagodott rapper figurája. DopeMan nagyon nyomja a politikát…Az art hip-hop figurái is jelen vannak, mint pl. AKKEZDETPHIAI, akik verses köteteket adnak ki, és egy értelmiségibb réteget szólítanak meg. Utcarapet nyom a Siska, a DENIZ… ez nagyon szerteágazó képet mutat. Szerinted hogyan szegmentálható a magyar hip-hop?
  • Hogy ki mit hallgat, kedvel, az személyiségfüggő. Ha valaki elkezd absztarkatbb módon fogalmazni, akkor jön az ellenvélemény, hogy a hip-hop az nem egyetem. Az egyszerű, közérthető dolgokra van szükség. De én a magam részéről azt gondolom, hogy ha van egy alap, egy gyökér, akkor azt miért ne lehetne továbbfejleszteni? A mi esetünkben például ugyanúgy zsírosak az alapok, feszesek a dumák, csak nem arrról szól a szöveg, hogy mi van az a utcán, hanem elvontabb a duma. Arról kell rappelni, ami te vagy. Én például lököm a sódert a bizniszről meg a graffitiről, mert közöm sincs hozzá. AKKEZDETPHIAI volt az első csapat hazánkban, akik az art-hip hop felé mentek. Ők kezdetek el például a slam poetry irányába is menni. Sokat számít hogy hol vagy. Lehet, hogy budapesten például sokkal nagyobb merítése lehetne bárkinek. Van például kialakulóban egy új kör. A sub.hu oldalán van egy műsorunk. Voltak vendégeink, a Mulató Aztékok, ők olyan szinten elvonatak, kortárs MC-k, kortárs performance-val. Ha ők ezen a vonalon maradnak, fel fognak borítani mindent. Lehet ez lesz a hip-hop vonal következő evolúciós lépése…De még eddig nem beszéltünk egy másik fontos jelenségről sem: a youtube sztárokról. Ki se akarom mondani a nevét, de Mr. Busta-ra gondolok. Eszméletlen mekkora sztárt tudott magából csinálni az internet segítségével.
  • A 2HZKZT-el mik az elképzelések?
  • Mi már 2008-ban is csináltunk élőzenés rappet,a Skafunderz zenészeivel Solid Gallery néven. Akkor Magyarországon rajtunk kívül a Fankadeli nevével fémjelzett Suhancos csinálta még ezt. Aztán jött be a köztudatba az, hogy szinte mindenki élőben nyomja, 2010 után. De mi nem akarunk csak élőben zenélni, szeretnénk a samplinges dolgokat is meghagyni. Igazából az a cél, hogy minél több helyre eljusson a zenénk. Igyekszünk online és offline is minél több helyre eljutni. Debrecenben legközelebb a Campus fesztiválon leszünk láthatóak. 
  • Zárszó?
  • Remélem, nem sértődik meg senki azon, amit mondtam. Én is beszédhibás vagyok, raccsolok, sokszor csúszik a flow-m. Engem is fel lehet nyalni a padlóról. De ez az én szubjektív véleményem volt.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://3mmm.blog.hu/api/trackback/id/tr887565252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása