3M

egy látensértelmiségi alibigitáros forradalmár megmondásai

A marketing felülírta a zenét?

2016. május 31. 11:11 - fehersolyom

...avagy a rockzene "kokakólái"

A cikket egy korábbi írásomból származó idézettel kezdeném:

"Komoly tömegeket ma már igazából csak a régi rockdinoszauruszok tudnak maguk mögé állítani, mint például a The Rolling Stones, az AC/DC vagy a Kiss - bár ezek már nem is annyira rock zenekarok, inkább már a popkultúra részét képző évtizedes sikertermékek. Mondhatnánk azt is, hogy ők a zeneipar kokakólái?"

És folytassuk Gene Simmons (KISS) egyik felvetésével, egy tavalyi nyilatkozatból: az öreget megkérdezték, hogy mi lesz, ha már nem bírnak színpadra állni (ami lássuk be jogos kérdés, hiszen közelebb vannak a 70-hez, mint a 60-hoz). "The Demon" szokásához híven kiakasztó és megosztó választ adott, miszerint a KISS már egy önmagában létező brand, és mindegy hogy kik vannak a maszk mögött. Gyakorlatilag bármikor átadhatják a stafétabotot a fiatalabb korosztálynak. Természetesen sokan kiakadtak ezen, de például Corey Taylor, a Slipknot frontembere teljesen egyet értett Simmonnsal: szerinte ők is hasonlóan cselekednek majd, ha úgy érzik, leáldozott az idejük.

slipknot-vs-kiss.jpg

És bármennyire is mellbevágó ez , a gyakorlatban az látszik, hogy egyre inkább ez valósul meg (még azoknál a rockzenekaroknál is, ahol nincsenek maszk mögé bújtatott alteregók). A korább ikonikus sztárok bármikor helyettesíthetőek, hiszen az általuk képviselt zenekarnév, logó olyannyira felfutott, hogy gyakorlatilag az adott néven bármi eladható a rajongóknak.A rajongók pedig fizetnek a bevállt márkanevekért, akármit is takarnak... 

Elég, ha arra gondolunk, hogy a világ legnagyobb rockzenekara, az AC/DC 36 év (!!!) után gyakorlatilag egyik napról a másikra cserélte le énekesét egy másik tagra, bizonyos Axl Rose-ra. A zenei újságírók így kaptak egy napokig (hetekig?) rágható gumicsontot, a rajongók kis hányada visszaváltotta a jegyét, a nagyobb részük viszont elment a koncertre, és azt mondta, hogy "nem volt ez rossz, csak kicsit más". Mindez annak ellenére történik, hogy Axl Rose sem hangilag, sem habitusában nem illeszkedik ebbe a zenei világba (kb. olyan az egész mintha Kalapács Józsi énekelne a Tankcsapdában) az emberek mégis megeszik, mert ki van írva, hogy ez az AC/DC...

axl_dc.jpg

De ha már Axl Rose-nál tartunk: a csávó 1993-al bezárólag kisajátította magának a Guns N Roses brandet, majd az eredeti tagokat session zenészekkel helyettesítette, 15 éven keresztül "polírozgatta" a rocktörténelem legdrágább lemezét (ami végül nem lett jó), szinte napi szinten szivárogtak ki felvételek vállalhatatlan színvonalú fellépésekről (hamis gitár, hamis hang stb.) Ennek ellenére (a közelmúltban induló fél-reuniont leszámítva) mégis sikeres turnékat bonyolítottak világszerte, hiszen az emberek a Guns N Roses illúziójáért is hajlandóak voltak fizetni, és nem érdekelte őket, hogy egy nagy átverés, amit kapnak. A Guns N Roses név és logo, mint marketingtermék, felülírt minden más szempontot (erkölcsöt, hallást, stb.). Sokat elmond erről, hogy a kedvenc fals videómat le is törölték:

További példák: a '80as évek botrányzenekarából a '90es évek kultikus zenekarává, majd az ezredforduló környékén (konkrétan az 1999-es Californication lemezzel) "A" listás (tehát zenei kokakóla) kategóriába kerülő Red Hot Chilli Peppers koncertjére egy óra alatt fogytak el a jegyek, sőt, akkora igény mutatkozott a zenekarra, hogy pótnapot kellett szervezni. Ezek szerint rajtam kívül senkit nem zavar, hogy a valaha fütykösre húzott zoknival színpadra lépő polgárpukkasztók a 2006-os Stadium Arcadium dupla lapospop albummal egyértelműen átadták az irányítást a bevételorientált producereknek, és hogy a banda zeneiségét alapjaiban meghatározó gitáros John Fruiscante önszántából hagyta ott a slágergyárat. Az RHCP az elmúlt 10 évben unalmas albumokat (abból is keveset) ad ki, és egy B kategóriás gitárossal, meg egy kifakult hangú, korábbi önmaga paródiáját előadó fals énekessel áll színpadra, ennek viszont elég szépen megkéri az árát, amit az emberek persze ki is fizetnek. Egy viszonylag friss koncertfelvétel ennek alátámasztására:

Metallica: a 1991-es Black albummal került rá igazából a rockzene térképére. Bár a hardcore rajongók szerint már ez a lemez is egy populista árulás volt, azért valljuk be ,mégiscsak egy zenetörténeti mérföldkő. Az 1996 -os (vagyis idén 20 éves!!!) Load lemeznél mindenki felkapta a fejét, hogy mi történik, és lássuk be, az azóta eltel két évtizedben a zenekarnak igazából csak rossz, vagy legalábbis megosztó anyagai jelentek meg. Azóta  a csapat egy önmagát újradefiniálni képtelen zenekarnak mutatja. Folyamatosan megy a fika az irányukba a sajtó és a rajongók részéről, az élőzenei teljesítményük romlásáról pedig még nem is szóltunk. Ennek ellenére mindegyik turnéjuk telt házzal megy, világszerte. A kérdésem csak az: miért? Mert 1991-ben kiadtak egy jó lemezt?

nevtelen.jpg

Vég nélkül lehetne sorolni a valaha nagy, mára megkopott zenekarokat, de a koncertlátogatási adatok azt mutatják: az embereknek fontosabb egy jól bevált név, mint a saját fülük, és sokkal inkább támogatják ezeket a lejárt szavatosságú rockdínókat, mint a friss, harapós, energikus újdonságokat. Lehet, hogy a rockzene haldoklásának okai maguk a nagy stadionrock zenekarok?

 

 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://3mmm.blog.hu/api/trackback/id/tr798762026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

karikaV43 2016.06.01. 08:44:05

Hát a metalicska,utolsó pesti koncertje rém szar volt.Kidobott pénz.Még egy walkman is nagyobbat szólt volna.A Black album már sláger gyár,igazából egy trash metál zenekarról beszélünk.91 óta meg hipp-hopp-ot játszik.Nem tudom mit szólnának a népek egy Slayer black albumhoz,pedig egy stílusban játszottak.A Rock dínókra mindenki kíváncsi még én is,a mai Sabbath-re pl. sajnálom,hogy nem tudok elmenni,az öregeket már nem sokat lehet látni,a mai rock zene meg nem mozgat meg,sem engem sem a 40-es generációt,a fiatalabbakat meg nem érdekli,nem menő,nincs hype meg like vadászat.

csigafrédi 2016.06.01. 13:24:05

Miután a lemezeladásokból egy fillért sem keresnek a letöltések, megosztások miatt, az egyetlen bevételi forrása egy zenekarnak a turné. Teltházas turnékhoz meg mi kell? Egy mindenki számára ismerősen csengő név/brand.
Úgyhogy az alapkövetkeztetés, miszerint a marketing felülírja a (stadion)zenét egy ponton túl igaz. Addig a pontig viszont valahogy el kellett jutniuk, az első stadiont valahogy meg kell tölteni.
Én piperkőcöknek gondoltam eddig a kiss/slipknot formátumú beöltözős zenekarokat, de könnyen lehet, hogy ők terveztek jól. Megunja, hazamegy és csak számolja a pénzét, miközben egy tök más fazon nyomja helyette a turnét. Zseniális.

fehersolyom 2016.06.01. 13:30:18

@csigafrédi: ma már nagyon kevés stadion zenekar termelődik ki, így a korábbi bejáratott nevek előnyt élveznek. a többi részét tök jól látod:D

degeco 2016.06.01. 15:28:48

@karikaV43: voltam Sabbath koncerten 2 éve. Nagy csalódás. A basszus, a gitár nagyon ott van, meg pláne a fiatal dobos, de az az ének! :-(
Ozzy is már sajnos egy kifakult sztár.

degeco 2016.06.01. 15:30:33

Hogy lehet ennyi hülyeséget összeírni a metallicarol?
A Black album volt a vég kezdete és a jó zene vége.
A szerzőnek meg kellene hallgatni az első 10 év lemezeit is.

AK76 2016.06.01. 21:52:08

Én kint voltam a bécsi Axl/DC bulin,az egy dolog hogy Axl más orgánum,más karakter,de a buli maga kibaszott jó volt,kurva jól szólt minden és nem érződött sem az eroltetettség,sem a hakni feeling,egy rohadt nagy élmény volt.

fehersolyom 2016.06.02. 08:12:20

@AK76: egy jól hangosított Tankcsapda bulit is élveznél, ha Kalapács Józsi lenne az énekes?

CM2131 2016.06.02. 11:03:55

Namost AXL/DC: 36 év ide vagy oda, az AC/DC rajongók jó része még mindig a Bon Scott éra dalait szereti jobban, és ezekhez a dalokhoz AXL hangja jobban passzol mint Brian-é valaha.

A bejegyzés alapfelvetése jogos, de ez nem csak a kemény rockzenére jellemző. Pl. ha van egy Sting koncert az is tuti teltházas, pedig én még nem találkoztam olyan emberrel aki otthon Stinget hallgatna, az "inglismeninnyújork"-on kívül. Vagy aszem most lesz Brian Adams, basszus azt ki hallgat? Mégis tuti teltház.
De a legdurvább a Rolling Stones, oké nekik legalább tényleg vannak fanatikus rajongóik, de elenyésző kisebbség. Nemrég valami évforduló kapcsán a Petőfin RS napot tartottak, ahol magyar könnyűzenészek mondták el, hogy mekkora hatással volt rájuk, aztán mindenki felsorolta ugyanazt a 3 számot. Kb. ennyit is ismer tőlük mindenki, ebből élnek 50 éve.

Egyébként szerintem van egy réteg, aki igazából nem hallgat zenét, nem is jelent neki akkora örömet, nem követi stb. de valamiért úgy érzi mégis részt kell vennie ebben az egész cirkuszban, na ők mennek be a nagy nevekre tömegével.

sikeres-e 2016.06.02. 12:50:26

@fehersolyom: én személy szerint Kalapács Józsit bármilyen zenekarban élvezném, számomra az egyik legjobb hazai hang! Amúgy zenében azon filozofálgatni, hogy mi/ki a jobb, eléggé időpocséklás, nemdebár? Kevés ennél szubjektívabb dolog létezik a világon!

ifjú padavan 2016.06.02. 17:18:29

Magyarországon is számos példa van ilyenre. Elsősorban a P. Mobil, ami már kit tudja hányadik felállásban játszik, csak Schuster Lóri örök. De az eredeti Pokolgépből is csak Kukovecz, az Ossiánból Paksi van meg. A Tankcsapdából is csak Lukács maradt az eredeti felálláshoz képest, vagy az Eddát is már egyszer fenekestül átalakította Pataky Attila. Vagy akár lehetne folytatni a Beatricével is. A legjobb példa pedig a P. Box, aminek semmi köze a Bencsik, Cserháti féle zenekarhoz, és nem csak azért mert ők már meghaltak.

lazr 2016.07.06. 23:50:29

magyarország kifingott zeneileg, a régi nagy zenekaroknak marad 1 nagykoncert évente a többi disznószarban pogácsa meg kakasfesztiválok. a kis zenekarok ingyen játszhatnak nulla embernek. a prolik jutubon nézik a sok wellohelló meg hasonszőrű undorító szart. ez van, mindenki zenélhet, be is fulladt az egész világ ettől. vannak egyébként növekvő ügyes és egyedi zenekarok de azt nagyon nem itthon kell keresni. itt csak gépinduló meg apu vedd meg a várost van, felváltva. ja meg az altermocsok kispál és leszármazottai.